انواع کامیون حمل بار- احمدی خیبر

اتاق کمپرسی اتاقکی فلزی با طراحی ها و کیفت های مختلف ساخته می شود. و بعد از مشخص شدن کاربری روی ماشین های مخصوص نصب می شود. ما در این مقاله بیشتر به بررسی انواع تانکر و معرفی شرکت احمدی خیبر می پردازیم. همان طور که می دانید تقریباً یک چهارم کل محموله های حمل شده، با کامیون های تانکر حمل می شود. و تقریباً نیمی از آن را فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت حمل و نقل هوایی تشکیل می دهند. امروزه کمپرس سازی در شرکت های بزرگ دنیا فعالیت مهمی محسوب می شود. با توجه به اطلاعاتی ک داریم می خواهیم بدانیم که :

چرا با وجود محموله های بسیار خطرناک در جاده های کشورها و تصادفات مربوط به اتومبیل ها و تانکرهای جاده ای. به طور شگفت انگیزی نشت و تلفات جانی کم است؟

اعتبار به سه چیز تعلق می گیرد: طراحی تانکر، تجهیزات ایمنی و آموزش راننده.

فهرست مطالب

کامیون تانکری چیست و کاربری آن ها چگونه است ؟

امروزه در صنعت تانکرهای جاده ای به دنبال چه چیزی هستند.

چرا طراحی انواع تانکر در کمپانی ها مهم است ؟

کدام شرکت ها و چه تجهیزاتی در زمینه طراحی تانکر ارائه داده اند؟

طراحی انواع تانکر ها در دنیا چگونه است ؟

صفحات بافل در مخزن تانکر ها چگونه کار می‌کند؟

درباره چگونگی اتصال به زمین کامیون ها بیشتر بخوانید.

بررسی عملکرد دریچه های پا، اورژانسی و داخلی در تانکر ها

معرفی یک نمونه تانکر جاده ایی و تجهیزات آن

آموزش رانند کامیون حمل مواد خطرناک چگونه است ؟

نتیجه نهایی در مورد ساخت انواع تانکرهای جاده ایی

سوالات متداول در زمینه ساخت و عملکرد تانکرهای حمل سوخت

فهرست تصاویر

مخزن تانکر 1- اتاقک کمپرسی مخزنی

مخزن تانکر 2- تجهیزات کامون تانکری

مخزن تانکر 3-جای گذاری بافل

کامیون تانکری چیست و کاربری آن ها چگونه است ؟

کامیون باری با کمپرس سازی مخزنی یا کامیون تانکر، ماشین‌های موتورداری که برای حمل موادی که به فضای بسته نیاز دارند کاربری دارد. این مواد می‌تواند شامل مایعات، سیمان، گازها و گازهای مایع باشد. این خودروها در اندازه‌های گوناگونی ساخته شده است. اما بزرگ‌ترین آن‌ها می‌تواند به اندازه‌ی قطار باربری محل ذخیره داشته باشد. ساخت و نوع مخزن با توجه به موادی که قرار است در آن‌ حمل شود متفاوت است. بیشتر این مخازن دارای عایق‌های گوناگون به ویژه حرارتی هستند که به حفظ مواد درونشان کمک می‌کنند. (تصویرمخزن تانکر 1– اتاقک کمپرسی مخزنی را ببینید).

عنوان اتاق کمپرسی
نویسنده محسنی
دپارتمان اوج شید
تعداد کلمات 1755 کلمه
مدت زمان مطالعه 17 دقیقه

امروزه در صنعت تانکرهای جاده ای به دنبال چه چیزی هستند.

فناوری و تجهیزات در صنعت تانکرهای جاده ای امروزه با جدیدترین تجسم «رانندگی ایمن» به طور مداوم در حال بهبود هستند. بسیاری از متخصصان در صنعت بارهای خطرناک نگرانند که حذف هر گونه مسئولیت راننده می‌تواند منجر به افزایش حوادث شود. در حال حاضر آزمایش‌ها در حال انجام است.

برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله اتاقک کمپرسی در سایت ahmadikheybar مراجعه کنید.

اما این احتمال وجود دارد که سال‌ها آزمایش میدانی لازم باشد. تا صنعت تانکرهای جاده‌ای، به‌ویژه بخشی که فرآورده‌های نفتی را حمل می‌کند، خودروی بدون راننده را بپذیرد.

در زمینه تجهیزات ایمنی طی سال‌ها، سازندگان پیشرفت‌های مستمری در تجهیزات کامیونی داشته‌اند. که به ایمنی تانکرهای جاده‌ای و صنایع محموله‌های خطرناک کمک می‌کند در ادامه به طور مختصر و کلی بیان شده است.

اتاقک مخزنی-اتاق کمپرسی

اتاقک مخزنی-اتاق کمپرسی-احمدی خیبر

مخزن تانکر 1- اتاقک کمپرسی مخزنی

چرا طراحی انواع تانکر در کمپرس سازی ها مهم است ؟

سالانه حدود 1.22 میلیارد تن بنزین، گازوئیل، سوخت دیزل، جت A و سایر مواد شیمیایی در کامیون‌های تانکری حمل می‌شود. هر کدام می‌توانند 10000 گالن محصول را در مخزن خود جای دهند. هنگام حمل، سوخت بسته به دمای محیط منبسط و منقبض می شود. همچنین می تواند در داخل باک حرکت کند و به یک مرکز ثقل همیشه در حال تغییر برای وسیله نقلیه منجر شود.

این خطر بالقوه توسط تانکرهایی که با مراکز ثقل پایین طراحی شده اند و دیواره های داخلی اتاق کمپرسی که محصولات را جدا می کند. و به مخازن استحکام می بخشد، کاهش می یابد. (تصویر مخزن تانکر 2– تجهیزات کامون تانکری را ببینید).

طراحی تانکر برای جلوگیری از حوادث، بسیار حیاتی است.

توجه: در تمام تجهیزات کامیون های تانک وقتی روی وسایل نقلیه نصب می شوند، باید مقررات DOT 406 را رعایت کنند.

کدام شرکت ها و چه تجهیزاتی در زمینه طراحی تانکر ارائه داده اند؟

شرکت هایی از جمله Civacon، Emco Wheaton، Girard Equipment، Alpeco، Betts Industries، Dixon Bayco، و Scully. تجهیزاتی برای تانکرهای جاده ای ارائه کرده اند.

تجهیزات اتاق کمپرسی تانکر در شرکت احمدی خیبر شامل:

  • انواع منهول/ منهول بسیار مهندسی شده.
  • تجهیزات بازیابی بخار (دریچه ها)
  • دریچه های پا، اضطراری و داخلی
  • واحدهای آداپتور/ تانک صنعت نفت آمریکا (API).
  • منیفولدها و درپوش های گرد و غبار
  • سیستم های کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • صفحات بافل
  • منلیدهای بالای تانکر مجهز به دستگاه های رول اور هستند که در صورت واژگونی دیافراگم را می بندند.

کامیون تانکری-اتاق کمپرسی

کامیون تانکری-اتاق کمپرسی-احمدی خیبر

مخزن تانکر 2- تجهیزات کامون تانکری

طراحی انواع تانکر ها در دنیا چگونه است ؟

سیستم های کنترل پایداری الکترونیکی را در کمپرس سازی می توان در کامیون ها نصب کرد. ESC واژگونی و از دست دادن کنترل جهت را پیش بینی می کند. کنترل‌ کننده هوشمند، جعبه‌ای از لوازم الکترونیکی که می‌تواند ترمز را به گونه‌ای اعمال کند که کنترل آن را بهبود بخشد. بنابراین برای مثال، اگر سیستم متوجه شود که یک کامیون احتمالاً با سرعت زیاد به گوشه‌ای می‌پیچد. ESC می‌تواند برای ترمز کردن کامیون و کاهش سرعت آن دخالت کند.

سوپاپ های ایمنی- برای برش دادن و ایمن نگه داشتن مایع داخل تانکر اتاق کمپرسی در هنگام تصادف طراحی شده‌اند.

منلیدهای بالای تانکر مجهز به دستگاه‌های رول‌اور هستند که در صورت واژگونی، دهانه را می‌بندند. خطر بالای تانکر این است که در اثر انبساط و انقباض سوخت. و فشار موجود در مخزن می تواند آن را به طرز فاجعه باری بشکند. اجازه دادن به مخزن برای تنفس یعنی در صورت غلتیدن تانکر، یک مسیر نشتی آشکار برای خروج مایع وجود دارد. که می تواند باعث آتش سوزی یا فاجعه زیست محیطی شود.

برای مرکز ثقل پایین، داخل دیوارهای داخلی اتاق کمپرسی، بافل ها و مخازنی قرار داده شده است. سوخت با دما منبسط و منقبض می شود و در اطراف تانکر حرکت می کند. و در حال شتاب گیری یا ترمز به طور مداوم مرکز ثقل خودرو را تغییر می دهد. برای کاهش تأثیر این امر، تانکرها با مراکز ثقل بسیار پایین طراحی شده اند. (تصویرمخزن تانکر 3-جای گذاری بافل  را ببینید).

دارای دریچه آتش‌سوزی که فشار را بسیار سریع آزاد و آب ‌بندی می‌کند. این کار اجازه می دهد تا آتش بسوزد اما از انفجار جلوگیری می کند.

صفحات بافل در کمپرس سازی مخزن تانکر چگونه کار می‌کند؟

بافل‌های داخل مخزن به طور یکنواخت نیروی حرکت مایع را هنگام شتاب گیری یا ترمز کردن کامیون از بین می‌برند. هنگام ترمزگیری بدون بافل، مایع به سمت جلو حرکت می‌کند تا به دیواره جلوی باک فشار بیاورد. و به طور چشمگیری وزن تانکر را جابجا کند و خطر واژگونی را افزایش دهد. بافل ها انرژی را به طور یکنواخت در کل کامیون پخش می کنند. و حمل کامیون را آسان تر و ایمن تر می کند و باعث استحام مخزن نیز می شود.

در شرکت ahmadikheybar هم انواع تانکر تولید می شود. در اتاق کمپرسی کامیون، هنگام انتقال مایع الکتریسیته ساکن ایجاد می شود. بسیار مهم است که کامیون به درستی به زمین متصل شود تا از جرقه زدن هر گونه بخار جلوگیری شود.

درباره چگونگی اتصال به زمین کامیون ها بیشتر بخوانید.

هنگام بارگیری یا تخلیه تانکرها، مایعی که از میان لوله ها، بازوهای بارگیری بالا و بازوهای بارگیری پایین حرکت می‌کند. الکتریسیته ساکن تولید می شود. از آنجایی که الکتریسیته ساکن ساده می تواند بار الکتریکی کافی برای احتراق بخار مایعات قابل اشتعال ایجاد کند. بازیابی بخار و اتصال به زمین در کمپرس سازی کامیون تانکر بسیار مهم است تا از جرقه برای احتراق جلوگیری شود. یک سیستم اتصال به زمین کامیون را به زمین متصل می‌کند (ارت) و بارهای الکتریکی ایجاد شده را از بین می‌برد.

کامیون تانکری-اتاق کمپرسی

کامیون تانکری-اتاق کمپرسی-احمدی خیبر

مخزن تانکر 3-جای گذاری بافل

بررسی عملکرد دریچه های پا، اورژانسی و داخلی در تانکر ها

به عنوان بخشی از مکانیسم انتقال محصول، این شیرها محصول را به داخل تانکر منتقل می کنند. آنها همچنین به‌عنوان نقاط ضعیف یا شکسته‌ای طراحی شده‌اند که زیر تانکرهای جاده‌ای قرار می‌گیرند. و محموله مایع را در حین واژگونی و یا اگر وسیله دیگری در زیر مخزن حرکت ‌کند، بریده و محکم می‌کند.

همه این تجهیزات در کمپرس سازی نه تنها تحویل سوخت ایمن را تضمین می کنند. بلکه به گونه ای طراحی شده اند که در برابر برخورد یا واژگونی مقاوم باشند.

معرفی یک نمونه تانکر جاده ایی و تجهیزات آن

یک تانکر جاده ای DOT 406 الزامات فدرال برای حمل و نقل بنزین، گازوئیل، سوخت دیزل و جت A را برآورده می کند. این تجهیزات به آن اجازه می دهد حداکثر فشار کاری 4 psi داشته باشد. همچنین باید دارای چندین ویژگی دیگر باشد که به جلوگیری از حوادث جدی کمک می کند. در کمپرس سازی اینها شامل یک منهول مجزا برای هر محفظه، خاموش شدن اضطراری در جلوی سمت راننده. و محافظت از واژگونی برای جلوگیری از باز شدن منهول ها در هنگام واژگونی است.

آموزش رانند کامیون حمل مواد خطرناک چگونه است ؟

با توجه به مقادیر بالا برای حمل انواع بار خطرناک آموزش  بسیار مهم است. در حالی که هر راننده ای که مواد خطرناک را حمل می کند حرفه ای بسیار ماهر است. اما در فناوری و تجهیزات جدید به دنبال خودروهای کاملاً خودکار به اصطلاح “رانندگی ایمن” هستند. در شرکت احمدی خیبر نیز انواع اتاق کمپرسی بر پایه نکات ایمنی طراحی و تولید می‌شود.

نتیجه نهایی در مورد ساخت انواع تانکرهای جاده ایی

تاکید بر طراحی ایمنی به تانکرها محدود نمی شود و به سیستم های بارگذاری خارج از بار نیز گسترش می یابد. شما با مطالعه این مقاله دانستید که تلاش‌های بهبود یافته تجهیزات. توسط کمپانی ها منجر به بارگیری، حمل و تخلیه ایمن بیش از 99.997 درصد از مواد خطرناک از طریق واگن‌های تانک شده است. شما می توانید با مراجعه به سایت ahmadikheybar مقاله های بیشتری مطالعه کنید.

سوالات متداول در زمینه ساخت و عملکرد تانکرهای حمل سوخت

  1. برای نصب تجهیزات کامیون تانک روی وسیله نقیله به چه چیزی باید دقت داشت؟

مقررات DOT 406

  1. اعتبار کامیون تانکری به چند چیز تعلق می گیرد؟

به سه چیز تعلق می گیرد: طراحی تانکر، تجهیزات ایمنی و آموزش راننده.

  1. صفحات بافل در مخزن تانکر چگونه کار می‌کند؟

بافل ها انرژی را به طور یکنواخت در کل کامیون پخش می کند. و حمل کامیون را آسان تر و ایمن تر می کند و باعث استحام مخزن نیز می شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *