کاربردهای قیرپاش در سرتاسر جهان وجود دارد به طور مثال بیشتر استرالیا کم جمعیت است و فواصل زیادی بین مراکز جمعیتی وجود دارد. ایجاد یک شبکه جاده مهر و موم شده نیازمند مهارت های عالی در توسعه روش های ساخت و ساز و نگهداری راه های کم هزینه است، به ویژه استفاده از روش های و کاربردهای قیر پاش در جاده هایی که از مواد موجود محلی (اغلب با کیفیت پایین) یا سنگ خرد شده ساخته شده اند. تا اخر این مقاله همراه احمدی خیبر باشید.
فهرست تصاویر
معایب روش های آب بندی اسپری |
کاربردهای قیرپاش و تکنولوژیهای نوین در قیرپاشی + 3 مزیت آن |
نویسنده | مهدی باباشاهی |
تاریخ | 14/4/1402 |
عواملی موثر بر طراحی نرخ کاربرد چسب درزگیر پاششی | شکل سنگدانه و شرایط ترافیکی خاص |
یک روش روسازی مقرون به صرفه و مقاوم در برابر ترافیک از کاربردهای قیرپاش
مهر و موم یک ماده روسازی مقرون به صرفه است و فناوری توسعه یافته در استرالیا و نیوزلند به آن اجازه می دهد تا به طور موثر برای درمان در جاده هایی که روزانه هزاران وسیله نقلیه را حمل می کنند، استفاده شود.سیستم راه استرالیا شامل تقریباً 810000 کیلومتر جاده است که 330000 کیلومتر آن با درزگیر، آسفالت یا بتن پاشیده شده است (Austroads 2005a). سیستم جاده های نیوزلند تقریباً 92000 کیلومتر است که 59000 کیلومتر آن روسازی است (Austroads 2005a). در هر دو کشور، مهرهای رنگ شده نوع سطح غالب در مناطق روستایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و خدمات قیر پاش میتوانید به سایت ahmadikheybar مراجعه کنید .
آب بند اسپری تقریباً 70 درصد طول کل سطوح جاده ها را تشکیل می دهد. در مناطق شهری، سطوح آسفالت و بتنی به دلیل استحکام ساختاری، دوام، افزایش مقاومت در برابر تنش سطحی و هزینههای نگهداری کمتر، غالب هستند.آب بند اسپری از طریق چسبندگی بین بایندر و سنگدانه، قفل مکانیکی بین ذرات سنگدانه مجاور، چسبندگی به پایه زیرین، و توانایی بایندر برای بالا آمدن و پر کردن فضاهای بین سنگدانه ها عمل می کند.جریان ترافیک تاثیر قابل توجهی بر عملکرد آب بندی های رنگ شده دارد. در شرایط ترافیکی سنگین، ذرات سنگدانه بهطور محکم بستهبندی میشوند و جهتگیری مجدد مییابند به طوری که به طور قابلتوجهی در وسیعترین بعد خود قرار میگیرند و کوچکترین بعد عمودی خود را دارند.
در ترافیک سبک (کمتر از 200 ولت در لیتر در روز) ذرات سنگدانه در آرایش تصادفی تری با فضای بیشتری بین ذرات سنگدانه باقی می مانند و بنابراین آن فضا را پر می کنند تا به طور موثر پیوند مورد نیاز سنگدانه را تا دو برابر مقدار حفظ کنند. ممکن است در جاده های پر ترافیک بدون خطر فلاشینگ به سنگدانه هایی با همان اندازه نیاز باشد. بنابراین، حجم ترافیک و اندازه سنگدانه ها از عوامل اصلی در طراحی نرخ کاربرد درزگیر اسپری و کاربردهای قیرپاش هستند.
آب بندی اسپری با استفاده از بایندرهای آسفالت داغ در کاربردهای قیرپاش
سایر عواملی که بر طراحی نرخ کاربرد چسب درزگیر پاششی و کاربردهای قیرپاش تأثیر میگذارند عبارتند از تنظیم شکل سنگدانه و شرایط ترافیکی خاص، در نظر گرفتن بافت سطح موجود، احتمال جاسازی سنگدانه در زیرلایه، ویا جذب چسب در روسازی یا سنگدانه. متداولترین شکل آببندی اسپری عبارتند از بایندر آسفالت داغ یککاربرد و سنگدانههای تککاربردی این می تواند به عنوان تصفیه مجدد سطح آسفالت موجود، یا روی روسازی دانه ای آماده شده یا در ابتدا آب بندی شده استفاده شود.
پرایمرها و آب بندی اولیه معمولاً شامل استفاده از آسفالت نازک شده برای به دست آوردن نفوذ ویا چسبندگی لازم به سطح جاده زیرین است. در شرکت مهندسی احمدی خیبر تمامی اصول اسفالت که در کاربردهای قیرپاش گفته شد رعایت میشود.در برخی موارد، کاربردهای متعدد بایندر و سنگدانه و کاربردهای قیرپاش می تواند درمان قابل توجهی را ارائه دهد.چسبهای قیری را میتوان با افزودن پلیمرها یا لاستیک دانهبندیشده برای حفظ بهتر سنگدانهها در نواحی با تنش بالا یا ایجاد لایههای ضخیمتر و انعطافپذیرتر برای بهبود ضدآب شدن و کاهش انعکاس ترک اصلاح کرد. قیر چند درجه یکی دیگر از قیرهای اصلاح شده است که برای کاربردهای مثل کاربردهای قیرپاش استفاده می شود.
روش های آب بندی اسپری با استفاده از چسب قیری در کاربردهای قیرپاش
روغن برش بیشتری در چسب درزگیر اولیه برای کمک به چسبندگی به زیرلایه استفاده می شود. مقدار بیشتری از روغن برش را اضافه کنید تا یک محصول پرایمر با ویسکوزیته کمتر بسازید.یکی دیگر از روش های مایع سازی آسفالت امولسیون سازی است. این چسب ها را می توان در دمای محیط اسپری کرد. امولسیون ها را می توان برای آب بندی های اسپری در بسیاری از کاربردهای آسفالت گرم و کاربردهای قیرپاش استفاده کرد. از مزایای آن می توان به حرارت کمتر، کاهش استفاده از روغن برش در شرایط خنک و در برخی موارد، بهبود چسبندگی به سطوح مرطوب اشاره کرد. معایب آن عبارتند از هزینه قیر پاشی بالاتر به دلیل شارژهای امولسیون و سرعت پایین تر آن است.
کلیه چسب های مورد استفاده در سمپاشیکار آب بندی از نفت به دست آمده از پالایش نفت خام به دست می آید. سایر محصولاتی که قبلاً در کارهای آب بند استفاده می شد عبارتند از تارهای بدست آمده از تقطیر خشک زغال سنگ. کارخانه های گاز شهری منبع ارزان قیمت قطران را فراهم می کند که به دلیل خاصیت نفوذ و چسبندگی عالی در پرایمرها و سیلرهای اولیه به طور گسترده استفاده می شود.
در روسازی جامد، عملکرد آببندهای اسپری میتواند با سخت شدن تدریجی چسب کاهش یابد. در نهایت، به دلیل از بین رفتن سنگدانه ها یا ترک های سطحی جزئی، که می تواند منجر به ضعیف شدن روسازی زیرین شود، آب بندی به مداخله تعمیر و نگهداری نیاز دارد. آسیب به روسازی زیرین ممکن است نیاز به تعمیرات گسترده داشته باشد. در گروه فنی مهندسی احمدی خیبر تمامی نکات گفته شده درباره کاربردهای قیر پاش کامل رعایت خواهد شد تا با خیالی راحت کارتان را به ما بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و خدمات قیر پاش میتوانید به سایت ahmadikheybar مراجعه کنید .
از مطالب کاربردهای قیرپاش میتوان به این نتیجه رسید که :
آب بندی اسپری یک روش روسازی مقرون به صرفه و مقاوم است که با استفاده از چسب های قیری و سنگدانه ها، سطح جاده را ضد آب و مقاوم در برابر ترافیک می کند. این روش در کشورهای مختلف دنیا به طور گسترده استفاده می شود و برای درمان جاده های روستایی و شهری مناسب است. اما عملکرد این روش ممکن است در طول زمان تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گیرد.
برخی از این عوامل عبارتند از ساییدگی سنگدانه، پرداخت یا جاسازی سنگدانه در زیرلایه، از بین رفتن چسب قیری، نامناسب بودن نوع چسب، نرخ کاربرد زیاد یا کم، شرایط آب و هوایی نامساعد، عدم تماس مناسب با سطح زیرین، و خرابی روسازی زیرین. این عوامل می توانند باعث کاهش بافت سطح، مقاومت در برابر لغزش، چسبندگی سنگدانه، ضدآب شدن، و دوام کلی روسازی شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و خدمات قیر پاش میتوانید به سایت ahmadikheybar مراجعه کنید .
سوالات متداول که ممکن است برای شما پیش بیاید:
- کاربردهای قیرپاش چیست ؟ از کاربردهای قیرپاش می توان به پرایمر و آب بندی اولیه برای به دست آوردن نفوذ و چسبندگی لازم به سطح جاده زیرین کاربردهای متعدد بایندر و سنگدانه برای درمان قابل توجه اشاره کرد.
- آب بندی اسپری چگونه با استفاده از بایندرهای آسفالت داغ و سنگدانه عمل میکند؟ آب بندی اسپری با استفاده از بایندرهای آسفالت داغ و سنگدانه عمل میکند با اینکه چسبندگی بین بایندر و سنگدانه، قفل مکانیکی بین ذرات سنگدانه مجاور و توانایی بایندر برای بالا آمدن و پر کردن فضاهای بین سنگدانه ها را ایجاد میکند.
- چه عواملی بر طراحی نرخ کاربرد چسب درزگیر پاششی و کاربردهای قیرپاش تأثیر میگذارند؟ مهم ترین عوامل عبارتند از حجم ترافیک، اندازه و شکل سنگدانه، بافت سطح موجود، احتمال جاسازی سنگدانه در زیرلایه، و جذب چسب در روسازی یا سنگدانه.
بدون نظر