یک قیرپاش نیمه اتوماتیک - ساخت قیرپاش

یک قیرپاش نیمه اتوماتیک - ساخت قیرپاش - احمدی خیبر


ساخت قیرپاش شامل بررسی فناوری های مورد استفاده، قطعات مورد نیاز، روش های تولید و عملکرد این دستگاه‌ها است. قیر پاش عملیاتی است که در آن قیر گرم به روی سطح جاده پخش می‌شود. این سازوکار به عنوان یک لایه حفاظتی برای جاده عمل کند. این فرایند در صنعت ساخت و ساز، جاده سازی و نگهداری آسفالت استفاده می‌شود، اثرات زیست محیطی قابل توجهی دارد. برای ساخت قیر پاش باید به اهمیت مواردی از جمله فناوری استفاده شده، قطعات، روش تولید، بازار فروش پرداخته شود. همچنین نوآوری، عملکرد دستگاه و استاندارد ها و مقررات باید مورد بررسی قرار بگیرند. برای آشنایی با قیرپاشی می توانید از سایت ahmadikheybar استفاده کنید.

فهرست تصاویر

ماشین قیرپاشی 1 قیرپاش نیمه اتوماتیک

ماشین قیرپاشی 2 یک قیرپاش دستی

ماشین قیرپاشی 3 یک قیرپاش ماشینی

برای ساخت قیرپاش کامل به قطعات زیر نیاز است

  1. بدنه قیر پاش: بدنه از جنس فلز یا پلاستیک است. برای ساخت بدنه، ابتدا طرح مورد نظر روی مواد انتخاب شده نقش برداری می شود. سپس با استفاده از ابزار مناسب قطعات به هم متصل می شوند.
  2. مخزن قیر: اصلی ترین قطعه برای ساخت قیرپاش، مخزن قیراست که قابلیت نگهداری و تغذیه قیر را دارد. مخزن باید به صورت مناسب در بدنه قیرپاش نصب شود.
  3. پمپ: در ساخت قیرپاش یک پمپ الکتریکی یا دستی لازم است تا قیر را به خروجی آن منتقل کند.
  4. خروجی: خروجی قیرپاش باید به صورت مناسب طراحی شود تا با توانایی تنظیم جریان قیر، قیر را بپاشد.
  5. سیستم کنترل: در ساخت قیرپاش برای کنترل جریان قیر و دمای آن، یک سیستم کنترل الکترونیکی لازم است. این سیستم معمولاً شامل حسگرهای دما و فشار است.
  6. منبع تغذیه: برای اجرای پمپ و سیستم کنترل، یک منبع تغذیه الکتریکی لازم است.
  1. لوله‌ها و اتصالات: ساخت قیرپاش از اتصال مخزن، پمپ و خروجی، لوله‌ها و اتصالات مناسب به استفاده می شود.
  2. دستگیره: برای حمل و نقل آسان قیرپاش، یک دستگیره روی بدنه قیرپاش نصب می شود. در صورت نیاز به پشتیبانی به سایت احمدی خیبر مراجعه کنید

قیر چیست و چگونه می‌توانیم از دستگاه ساخت قیرپاش به درستی استفاده کنیم؟

قیر یک ماده سیاه رنگ و هیدروکربنی حاصل از تقطیر نفت خام است. قیر نفتی باید در برج تقطیر در دو مرحله تقطیر شود. مرحله اول شامل جداسازی بنزین و پروپان از نفت خام است که باید در فشار یک اتمسفر انجام شود. مرحله دوم شامل جداسازی گازوئیل و نفت سفید از ترکیبات است. این مواد نسبت به بنزین و پروپان سنگین تر بوده و باید در فشار کمتر از یک اتمسفر جدا شوند. سرانجام آسفالتن، ماده ای جامد که شامل ذرات بسیار ریز است تولید می شود.

برای استفاده از دستگاه قیرپاش، ابتدا قیر در دمای 160 تا 180 درجه سانتیگراد در مخزن دستگاه ذوب می شود. سپس قیر ذوب شده توسط پمپ به دستگاه پخش قیر منتقل می شود. دستگاه پخش قیر دارای یک نازل است که قیر را مانند یک جریان مستقیم روی سطح هدف می پاشد. ساخت قیرپاش از نظر میزان حجم و سیستم کنترل به دو بخش تقسیم شده که هرکدام شامل زیرمجموعه‌هایی می باشد. در ادامه هر بخش را به صورت جداگانه توضیح می دهیم. برای استفاده از خدمات قیرپاشی می توانید به سایت احمدی خیبر مراجعه کنید.

یک قیرپاش نیمه اتوماتیک - ساخت قیرپاش

یک قیرپاش نیمه اتوماتیک – ساخت قیرپاش – احمدی خیبر

ماشین قیرپاشی 1 قیرپاش نیمه اتوماتیک

زیر مجموعه ساخت قیرپاش ها از نظر حجم و اندازه

براساس حجم، ساخت قیرپاش ها به سه دسته پرتابل ، دستی و ماشینی تقسیم می شوند. قیرپاش های دستی دارای یک مخزن هستند که قیر را به میزان 100 تا 200 لیتر در خود جمع می‌کنند. این دستگاه با فشار دادن دکمه‌ای که به لوله‌ متصل است، قیر را به صورت یکنواخت روی سطوح می پاشد. قیرپاش های دستی عموماً برای پروژه‌های کوچک و سطوح کوچک استفاده می‌شوند. به دلیل سادگی و قابل حمل بودن، برخلاف قیرپاش های بزرگ، مناسب برای استفاده در فضاهای محدود و سطوح کوچک هستند.

قیرپاش پرتابل، یک وسیله نقلیه کوچک و قابل حمل است. این دستگاه‌ها در صنعت ساخت و ساز، تعمیرات سطح جاده و سایر فعالیت‌های مربوط به رفع خرابی‌ها استفاده می‌شوند. قیرپاش های پرتابل دارای مخزنی با حجم 500 تا 2000 لیتر، پمپ برقی یا مکانیکی برای اعمال فشار به قیرهستند. مزایای این دسته از قیرپاش ها عبارتند از:

  • وزن سبک و سهولت در حمل و نقل
  • قابلیت تنظیم فشار پاشش قیر
  • عمر طولانی و کارایی بالا
  • سادگی در عملکرد و استفاده

برای ساخت قیرپاش‌ ماشینی یک مخزن بزرگ با حجم 20 تا 24 هزارلیتر نیاز است. این دسته قابل نصب برروی ماشین های سنگین، نیسان بارها و دیگر ماشین های با قدرت بالا هستند. مخازن آن به وسیله یک پمپ به دستگاه پخش قیر متصل اند. عملیات پخش قیر توسط یک صفحه لمسی که در کابین راننده وصل شده، کنترل می شود. کار اصلی این دستگاه تنظیم فشار و حجم قیر است. اما مشکل اصلی قیرپاش های ماشینی، قدرت مانور ماشین های سنگین در محل عملیات است.

یک قیرپاش دستی - ساخت قیرپاش

یک قیرپاش نیمه اتوماتیک – ساخت قیرپاش – احمدی خیبر

ماشین قیرپاشی 2 یک قیرپاش دستی

زیر مجموعه قیرپاش ها از نظر سیستم کنترل و هدایت

براساس سیستم کنترل قیرپاش ها به سه بخش دستی ، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تبدیل می شوند. ساخت قیرپاش دستی شامل یک مخزن قیر، یک پمپ دستی برای فشار دادن قیر می باشد. همانطور که از نام این دسته مشخص است، باید یک نازل برای پخش قیر به صورت یکپارچه درنظر گرفته شود. نازل مورد نظر باید از تجهیزات ایمنی مانند ماسک و دستکش استفاده کند تا از بروز آسیب‌های جسمی جلوگیری شود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره قیرپاش ها می توانید به سایت احمدی خیبر مراجعه کنید.

قیرپاش های نیمه اتوماتیک، دستگاه هایی هستند که برای پاشیدن قیر و مواد آسفالتی در روسازها استفاده می شوند. تنظیم دبی قیر و سرعت پخش آن  با استفاده از پنل کنترل به صورت پنوماتیک و هیدرولیک انجام می شود. اما عملکرد بخش های دیگر مانند حرکت دستگاه و تعویض بشکه قیر به صورت دستی است. در این دسته قیرپاش ها، بخش های خودرو به صورت اتوماتیک عمل می کنند. اما بخش های مربوط به تغذیه قیر و تعویض بشکه به صورت دستی انجام می شود.

ساخت قیرپاش تمام اتوماتیک، شامل سیستم‌های هوشمند است که توسط پنل کنترل هدایت می‌شوند تا عملیات قیرپاشی را انجام دهند. قیرپاش های تمام اتوماتیک قادر به تنظیم دما و جریان قیر، تنظیم ضخامت پوشش و کنترل دقیق جریان قیر در حین عملیات هستند. مزایای قیرپاش های تمام اتوماتیک عبارتند از:

  • دقت بالا
  • کارایی و سرعت بالا
  • کاهش هدر رفت قیر
  • کاهش آلودگی هوا

معیاب قیرپاش ها چیست و چگونه رو محیط زیست اثر می گذارد؟

با توجه به مطالبی که درباره ساخت قیرپاش‌ گفته شد، اکنون می خواهیم به معیاب آن ها پی ببریم. قیرپاش ها می توانند روی سلامت کارگران تاثیرات منفی بگذارند و منجر به مشکلات تنفسی شوند. در روزهای گرم تابستانی علاوه بر دقت به عملیات قیرپاشی، باید نگهداری آن در دمای مناسب مورد توجه قرار بگیرد. زیرا قیر یک ماده قابل اشتعال بوده و می تواند منجر به آتیش سوزی شود. همچنین قیر می تواند به آب و خاک منتقل شده و به محلول‌های آبزیان و گياهان صدمه بزند.

در بعضی موارد، پس از قیرپاشی، لکه‌های سفید روی خودرو ظاهر می‌شوند که ممکن است ظاهر خودرو را زشت کند این امر باعث خسارات مالی برای صاحبان خودرو می شود. همچنین استفاده مکرر از ماشین های قیرپاشی آلودگی هوا را به همراه دارند. بعد از عملیات قیرپاشی باید تا مدت ها رسیدگی و بهره برداری صورت گیرد. در غیر این صورت منجر به تاثیرات منفی مانند ترک خوردگی، ساییدگی و کنده شدن آسفالت آن می شود. در نتیجه عملیات قیرپاشی باید دوباره انجام شود. برای ساخت قیرپاش به سایت ahmadikheybar مراجعه کنید.

 

یک قیرپاش ماشینی - ساخت قیرپاش

یک قیرپاش ماشینی – ساخت قیرپاش – احمدی خیبر

ماشین قیرپاشی 3 یک قیرپاش ماشینی

مروری بر مطالب گفته شده درباره ساخت قیرپاش وآثار آن

در این مقاله از دسته‌بندی قیرپاش ها، قطعات استفاده شده در ساخت قیرپاش صحبت کردیم. دستگاه های قیرپاش می تواند اثرات منفی را بر سلامت انسان داشته باشد. پس بهتر است قبل از شروع کار مناطق حساس از جمله دهان و بینی، با تجهیزات مناسب پوشانده شوند. برای افزایش بهره وری و کاهش خسارات باید از تجهیزات پیشرفته تر استفاده کنیم. ساخت قیرپاش نفتی که بسیار پرکاربرد است، منجر به آلودگی های جوی می شوند. برای کاهش آلودگی قیرهای سبز را می توان جایگزین کرد. همچنین برای کاهش رد آثار قیرپاشی باید پسماندها به درستی جمع آوری و دفع شوند. پس بهتر است از سامانه های بازیافت و بازگرداندن قیر استفاده کنیم.

سوالات متداول درباره قیر و اهمیت ساخت قیرپاش در جاده سازی

  1. قیر سبز چیست؟

آب و قیر به واسطه موادی به نام امولسیفایر با یکدیگر ترکیب شده و باعث می شود ذرات قیر به صورت باردار در آب شناور بوده تا از چسبیدن یا ته نشین شدن ذرات جلوگیری کند.

  1. چرا از قیر در جاده سازی استفاده می شود؟

قیر در برابر اسید و بازها و نمک مقاوم و در مقابل آب و رطوبت نفوذ ناپذیر است و با چسبندگی زیادی که دارد باعث استحکام اسفالت می شود.

  1. قیر شامل چه مواد شیمیایی است؟

قیر شامل ذرات ریز حاوی ترکيبات سمي و کانسروژن هستند که با تنفس در بعضي افراد عارضه ‌زا خواهد بود. اگر در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده نشده می توانید از پشتیبانی سایت ahmadikheybar کمک بگیرید.

عنوان اثرات محیط زیستی قیرپاش و راهکارهای کاهش آن
نویسنده کیارش عمرانپور
تاریخ 07/05/1402
اهمیت بازیافت پسماندهای قیر و بازیافت آن ·       جلوگیری از تغییر رنگ جاده

·       حفظ زیبایی منطقه و مناظر طبیعی

·       حفظ سلامت جانوران

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *