پریمکت قیر 24 ساعت قبل از آغاز شدن عملیات آسفالت انجام میگیرد. لازمه این کاراین است که ماشین قیر پاش به طور کاملا یکنواخت با درجه حرارت مشخص در سطح راه پخش شود. حداقل مصرف ماشین قیر پاش برای سطح شن ریز راه برابر8.0کیلوگرم در مربع و درسطح دانه درشت 2کیلوگرم میباشد. استفاده از انواع قیر پریمکیت قیر در سطح جاده بستگی به درجه حرارت هوا دارد. در هوای سرد قیر نوع RC70در هوای معتدل MC70 و در هوای گرم SC70استفاده میشود. متوسط مصرف قیر پریمکیت2.1 کیلو در هر متر مربع است. حداقل درجه حرارتی که میتوان پریمکیت قیر را اجرا کرد 10درجه سانتی گراد به بالا میباشد و در هوای مه آلود،بارانی، مرطوب اجرای آن مجاز نمیباشد.
فهرست تصاویر
پریمکت و تک کت چیست
قیر پریمکت یک نوع امولسیون قیر است که در پروژههای راهسازی برای بهبود چسبندگی بین لایههای آسفالت قدیمی و جدید استفاده میشود. یکی از کاربردهای اصلی آن قیر پاشی قبل از آسفالت است که به ایجاد چسبندگی بهتر بین این لایهها کمک میکند. در این فرآیند، یک لایه نازک از امولسیون قیر توسط ماشین قیر پاش بر روی سطح آسفالت قدیمی پخش میشود تا استحکام و دوام لایه آسفالت جدید افزایش یابد. همچنین این امولسیون در پروژههای بازسازی آسفالت کاربرد دارد، جایی که به ایجاد اتصال محکم بین لایههای قدیم و جدید کمک میکند و از جدا شدن آنها جلوگیری میکند.
استفاده از پریمکیت قیر باعث کاهش هزینه ها و زمان اجرای پروژه میشود و طول عمر آسفالت را نیز افزایش میدهد. این روش در پروژه های بزرگراهی و شهری بسیار مؤثر است و کیفیت راهها را بهبود میبخشد. علاوه بر این، به دلیل سهولت استفاده و کاهش نیاز به مصالح اضافی، بهره برداری از پریمکیت قیر در بسیاری از پروژه ها به صرفه است. در نتیجه، این امولسیون در پروژه های مختلف راه سازی نقش مهمی در افزایش استحکام و کیفیت آسفالت ایفا میکند.
درعملیات پریمکت قیر باید دستگاه تک کت کاملا سالم باشد تا از به طور یکنواخت در سطح جاده پخش شود. هنگام اجرا عملیات پریمکت قیر می بایست جاده یا خیابان کاملا مسدود گردیده و هیچ نوع رفت و آمدی برسطح آن صورت نگیرد. ضروری است هنگام عملیات پریمکت قیرسطح راه کاملا خشک و تمیز باشد و هوا بارانی یا مه آلود نباشد. احمدی خیبر با کارنامه ای موفق در صنعت کامیون سازی آماده هرگونه همکاری با مشتریان خود است. شرکت احمدی خیبر اطلاع کامل تری دراین مورد به شما ارائه خواهد داد.
انواع قیر 1تک
پریمکیت قیر: راهکاری برای افزایش دوام آسفالت در جاده ها
پریمکیت قیر یک امولسیون قیر ویژه است که به عنوان لایه ای چسبنده بین لایه های آسفالت قدیمی و جدید عمل میکند. این ماده به دلیل چسبندگی بالا، اتصال محکم تری بین لایه ها ایجاد میکند و از لغزش یا جدا شدن آنها جلوگیری میکند. این ویژگی باعث میشود آسفالت در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت و تغییرات دما مقاومت بیشتری پیدا کند و طول عمر آن افزایش یابد. استفاده از پریمکیت قیر در پروژه های راه سازی و بازسازی جاده ها. به ویژه در مناطق پرتردد، باعث کاهش هزینه های نگهداری و نیاز به تعمیرات مکرر میشود.
پریمکیت قیر با تسهیل فرآیند اجرای آسفالت و ایجاد سطحی یکنواخت و مقاوم، از ایجاد ترک و شکاف در آسفالت جلوگیری میکند. کامیون های مخصوص قیر پاش با پخش یکنواخت این امولسیون بر سطح آسفالت قدیمی، به ایجاد یک لایه مستحکم کمک میکنند. این لایه چسبنده نه تنها عمر آسفالت را افزایش میدهد، بلکه مانع از نفوذ آب و دیگر عوامل آسیب زا به زیرساخت های جاده میشود. استفاده از پریمکیت قیر به عنوان یک راهکار اقتصادی و مؤثر در بهبود کیفیت و دوام راه ها به شمار میآید.
مزایای استفاده از پریمکیت قیر در پروژه های شهری و بزرگراهی
استفاده از پریمکیت قیر در پروژه های شهری و بزرگراهی مزایای زیادی دارد که به بهبود کیفیت آسفالت و طول عمر راه ها کمک میکند. این امولسیون قیر باعث افزایش چسبندگی بین لایه های آسفالت قدیمی و جدید میشود و از جدا شدن آن ها جلوگیری میکند. به خصوص در پروژه های بازسازی و مرمت آسفالت، پریمکیت قیر نقش مهمی در تقویت استحکام و دوام لایه های جدید دارد. همچنین، قیر پاشی قبل از آسفالت موجب ایجاد اتصال محکمتری بین لایه ها میشود و از ترک خوردگی زود هنگام آسفالت جلوگیری میکند.
مزیت دیگر استفاده از پریمکیت قیر در پروژه های بزرگراهی و شهری، کاهش هزینه ها و زمان اجرای پروژه است. این امولسیون نیاز به مصالح اضافی را کاهش داده و به بهینه سازی فرآیند ساخت آسفالت کمک میکند. همچنین، این روش باعث کاهش نیاز به تعمیرات مکرر و افزایش طول عمر آسفالت میشود. در نهایت، پریمکیت قیر به بهبود کیفیت راه ها کمک کرده و موجب کاهش هزینه های نگهداری در بلندمدت میشود. که برای پروژه های شهری و بزرگراهی به ویژه اهمیت زیادی دارد.
مدل چیپ سیل و کاربرد آن در راه سازی
ازمدل چیپ سیل جهت اجرای روکش آسفالت سطحی استفاده میشودکه بیشترین کاربرد آن در جاده های روستایی وکم ترافیک است. چیپ سیل باعث میشود که آسفالت خاصیت ضد آب پیدا کرده و باعث در زگیری ترک های کوچک میشود. در این عملیات ماشین های که دارای مخزن قیر امولسیون و مصالح های سنگی هستند انجام میگیرد. در موقعی که ماشین حرکت میکند ابتدا قیرامولسیون بر روی جاده پاشیده میشود. سپس مصالح سنگی از مخزن مورد نظر بر روی قیر ریخته میشود. سپس غلطک های لاستیکی با حرکت در جاده باعث فشردگی مصالح در لایه قیری میشوند. یکی از بزرگترین وپیشرفته ترین شرکت ها در زمینه ی ساخت قیر پاش، تانکر، شرکت ahmadikheybar میباشد.
عملکرد پریمکت قیر برروی سطح جاده چگونه انجام میشود؟
پریمکت قیر اگر به عنوان عامل چسبنده استفاده نشود. امکان لغزش و تنش های بیشتر در آسفالت به وجود میآید و در نهایت باعث شکست سطح آسفالت میشود. چسبندگی بالای آن باعث اتصال محکم و مطمئن بین دو لایه آسفالت میگردد. یکی از بهترین قیر هایی که برای پریمکت قیر استفاده میشود، قیر امولسیونی است که به دلیل دوام و ماندگاری بالا محبوبیت زیادی دارد. یکی از روش های نصب پریمکت قیر در جاده ها، استفاده از کامیون های سمپاش است که باید با سرعت یکنواخت حرکت کنند. تا عملیات به صورت یکدست انجام شود. مقدار مناسب پریمکت قیر با توجه به شرایط راه و میزان عیوب موجود مشخص میشود. با ahmadikheybar همراه باشید.
قیر با کیفیت – کمپرس قیر – احمدی خیبر
برای انتخاب قیرهای مصرفی چه شرایطی باید بررسی شود؟
- در شرایطی که هوا سرد است،قیرهایی با کندروانی مثل MC30-MC70-RC70مناسب میباشد.
- در شرایطی که هوا معتدل و گرم است،قیرهایی مثل MC250-MC70-MC30مناسب است.
- در صورتی که بافت راه شنی متراکم درشت و بازباشدعلاوه بر قیرهای بالا میتوان از قیرهایی باکندی بیشترمثلMC250استفاده کرد.
- اگرزمان بیش از24ساعت دراختیار داشته باشیم برای به عمل آمدن وجذب قیربه سطح شنی ازقیرهای کندروانی بیشازMC250مناسب نیست.
- اگر به هر دلیل پریمکت قیر بعد از 48 ساعت جذب سطح جاده و راه نشود تا زمانی که قیر در بافت سطحی نفوذ کند فرصت داده میشود.در صورت صلاحدید میتوان با پخش ماسه تمیز روی پریمکت قیر،قیر اضافی را جذب کرد.
- به دلیل مسائل زیست محیطی استفاده از قیرامولسیونی مناسب است آنیونیSS-1H،کاتیونیCSS-1H نمونه هایی هستند که برای اندود نفوذی به کارمیروند.
تک کت یا اندود سطحی چیست و چه فرقی با پریمکت دارد؟
همانطور که گفته شد تک کت هر دو وظیفه پر کردن خلل و اندود کردن آسفالت به کار میروند. پخش لایه قیر مایع با کندروانی کم و متوسط روی سطح شنی راه اندود یا پریمکت روی یک سطح آسفالتی را اندود یا تک کت مینامند. استفاده از قیر های امولسیونی برای اجرای پریمکت قیر بر روی بیس های با دانه بندی بسته کار اشتباهی است و نباید انجام شود. چرا که امکان نفوذ به درون لایه بیس را پیدا نکرده و به صورت لایه نازکی روی بیس باقی خواهد ماند. پریمکت قیر برای تحکیم و افزایش استحکام بافت آسفالت و تک کت با آسفالت استفاده میشود.
تعدادی از مزایا و موارد استفاده از کاربرد پریمکت قیر
- به لایه اساس نفوذ میکند و باعث چسبیدن مصالح و سنگدانه های روی لایه اساس میشوند.
- سطح لایه اساس را محکم و سخت میکند در هر متر مربع تا 1.2 کیلو قیر امرلسیون باید پاشیده شود.اما با قیر mcاین متراژ به 1.2تا 1.8 در هر متر مربع میرسد.
- با پر کردن فضاهای خالی که در لایه اساس وجود دارد آن را کاملا آب بندی میکند.
- در شرایطی که آبگیر ناشی از باران ایجاد شود نباید از پریمکت قیر استفاده کرد و باید آن را خشک نمود.
- پریمکت قیرباید به خوبی در سطح نفوذ کرده تا تاثیر خوبی داشته باشد.بهتر است قبل از پاشیدن قیر اساس هایی که کهنه تر هستند و گرد و خاک دارندبه سطح آن آب پاشیده شود.
چگونه پریمکیت قیر به کاهش هزینه های نگهداری راه ها کمک میکند؟
پریمکیت قیر با ایجاد چسبندگی قوی بین لایه های قدیمی و جدید آسفالت، از جدا شدن و خرابی زودهنگام آسفالت جلوگیری میکند. این ماده که به عنوان امولسیون قیر شناخته میشود، یک لایه نازک و مقاوم ایجاد میکند که به تثبیت و افزایش دوام آسفالت کمک میکند. در نتیجه، راه ها به تعمیرات کمتری نیاز دارند، و با طولانی تر شدن عمر مفید سطح جاده، هزینه های نگهداری و ترمیم کاهش مییابد. این مزیت در پروژه های بزرگراهی و جاده های پرتردد که به نگهداری مداوم نیاز دارند، اهمیت زیادی پیدا میکند.
علاوه بر این، پریمکیت قیر باعث تسریع اجرای پروژه های آسفالت ریزی و بازسازی میشود که به کاهش هزینه های نیروی انسانی و تجهیزات نیز کمک میکند. استفاده از این امولسیون به دلیل کاهش نیاز به مواد اضافه و مصالح تکمیلی، هزینه های کلی پروژه را کاهش میدهد. همچنین، با ایجاد چسبندگی بهتر، احتمال ایجاد ترک و شکاف در سطح آسفالت کمتر میشود. که در بلند مدت از هزینه های بازسازی و تعمیر جلوگیری میکند و به نگهداری بهینه راه ها کمک میکند.
جمع بندی نهایی و نتیجه گیری درمورد پریمکت قیر
در صنعت جاده سازی از انواع قی رها و امولوسیون ها استفاده میشود. پرکاربرد ترین آنها شامل تک کت، پریمکت، پوشش مالچ، سیل کت، چیپ سیل و … هستند. هرکدام از این قیر ها میتوانند کاربرد های زیادی داشته باشند. پریمکت قیر به منظور نفوذ در خلل و فرج، اندود کردن و چسباندن مواد آسفالت به سطح اساس و تک کت یک لایه نازک قیر رقیق است. بر روی سطح آسفالت و براي جلوگيري از خیزش دو لايه بر روي يكديگر استفاده میگردد. تک کت و پریمکت میتوانند از نظر نوع قیر، کاربرد، زمان اعمال بر روی سطح جاده و … با هم تفاوت هایی داشته باشند.
نویسنده | امید فروتن |
---|---|
تاریخ | 24/04/1402 |
مزایا | استحکام،چسبندگی |
سازگار با محیط زیست | بله |
بدون نظر